ترخيص كالا - گمرک شهید رجایی بندرعباس

مجتمع بندرى شهيد رجايى بندرعباس از مهمترين بنادر ايران به شمار مرود، تخليه و باركيرى سالانه حدود 100 ميليون تن كالا، به تنهايى بيش از هه درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزيت بنادر كشور را برعهده دارد. همجنين تخليه 900 درصد باركيرى كالاهاى كانتينرى كشور در اين مجتمع انجام مى كيرد. اين بندر در فاصله 23 كيلومترى غرب بندرعباس مركز استان هرمزكان واقع شده و با بيش از ٣٨٠٠2800 مكتار وسعت (محدوده عملياتى و يس كرانه)، ظرفيت يذيرش سالانه بيش از 88 ميليون تن كالا را دارد. اين بندر در سال 2012 با 800 بندر
جهان، تبادل كالا انجام مى داد. ايجاد منطقه ويره اقتصادى بندر شهيد رجايى در تاريخ 1376 در هيئت وزيرات تصويب شد. اين بندر با برخوردارى از 18 دستكاه جرثقيل دروازهاى (كنترى كرين)، و حدود 20 پست اسكله و با در اختيار داشتن بزركترين و بيشرفته ترين ترمينال هاى كانتينرى كشور، توانايي پهلودهى انواع كشتى هاى اقيانوس بيما را داراست. تا بيش از شروع تحريم هاى ايالات متحده آمريكا عليه اين بندر (سال 2011 (ميلادى)، 300 خط كشتيرانى جهان، اقدام به تخليه كالاهاى خود در اين بندر مى نمودند. در تازه ترين رتبه بندى برترين بنادر جهان كه در سيتامبر 2013 منتشر شد، بندر شهيد رجايى با جند يله سقوط نسبت به كذشته، در رتبه 59 جهان قرار كرفت.

فهرست مطالب

فاكتور يا سياهه تجارى

فاكتور يا سياهه تجارى يكى از اسناد متداول در بازركانى بين الملل است كه فروشنده، آن را به نام خريدار صادر ميكند. اطلاعات مندرج در فاكتور با بيش فاكتور بسيار نزديك هستند، با اين تفاوت كه فاكتور يس از توافق وبراى هر محموله جداكانه ارائه ميشود و بيش فاكتور قبل از آن و ممكن است به صورت كلى باشد به عبارت ديكر ييش فاكتو و فاكتور از نظر محتوا تفاوت جندانى با هم ندارند اما از نظر جايكاه حقوقى و ترتيب زمانى متفاوت هستند.

مواردى كه در فاكتور آورده ميشود را براساس نياز خريدار مى تواند تغيير داد. براى مثال براساس درخواست خريدار در برخى موارد نوع استاندارد اعمال شده در هنگام توليد، و يا نوع و هزينه حمل نيز در فاكتور ارائه ميشود. لازم به ذكر است در برخى از موارد براساس درخواست خريدار فاكتور به تائيد كنسولكرى كشور خريدار در مبدا نيز ميرسد. بارنامه و راهنامه از مهم ترين اسناد بازركانى بين الملل هستند كه با هم شباهت-هاى بسيار و تفاوتهاى اساسى دارند. بارنامه سندى است دال بر عقد قرارداد حمل كه حمل كننده يا نماينده وى يس از دريافت كالا، براى حمل أن از يك نقطه ( مبدا) به نقطه ديكر ( مقصد) با وسيلهحمل مورد توافق در مقابل كرايه معينى صادر مى نمايد بارنامه جهار ويركى مهم حقوقى دارد كه عبارت اند از :

  1. نشان دهنده انعقاد قرارداد حمل است.
  2.  بارنامه On Board نشان دهنده باركيرى كالا به روى وسيله نقليه است.
  3. بارنامه سند مالكيت كالا است ودارنده آن مالك كالا به حساب مى آيد.
  1. بارنامه قابل انتقال و ظهر نويسى است.

 

تهيه اسناد ترخيص كالا

يكى از موضوعات مهم در بازركانى بين الملل، بحث اسناد بازركانى است اين استاد از نظر حقوقى، تجارى و فتى با أرزش بوده و به شكل كسترده اى در بازركانى بين الملل مورد استفاده قرار هي كيرند اساساً ميتوان اسناد مختلفى كه در بازركاني بين الملل بين خريدار و فروشنده جابجا مى شود را به دو دسته كلى تقسيم نمود اسناد مرسوم يا متداول: استفاده از برخى استاد در بازركائى بين الملل بسيار معمول است طبيعى است اين اسناد كه مورد استفاده و قبول بازركآنان، بأنك ها، كمركات، نهادهاى بين المللى، نهادهاى داورى و … مستند از اهميت بالايى در بازركانى بين الملل برخور دارند اسناد مرسوم يا متداول در يازركانى بين الملل عبارت اند از:

١. بيش فاكتور

٢. فاكتور

٣ بارنامه/ راه نامه / رسيد پست گواهى مبدا

٥ گواهى بازرسى ليست عدل بندى (بسته بندى)

بيمه نامه

اسناد خاص: به استادى كه علاوه بر اسناد مرسوم ويتايه دلايل خاصى توسط خريدار درخواست من شوند، اسناد خاص كقته ميشود كواهى مربوط به بمداشت، مجوزهاى دارويى، كشاورزى و … نموزه هايى از اين اسناد هستند كه در صورت توافق بين طرفين ، فروشنده مكلف به تهيه أن ها است با توجه به يرتكرار بودن استفاده از اسناد مرسوم واهميت بالاى آنها در بازركانى بين الملل، در ادامه به بررسى اين استاد برداخته خواهد شد.

طبيعى است استاد خاصي در صتابع مختلف مورد استفاده مستندكه امكان بررسى أنها در اينجا وجود تدارد، اين اسناد عموماً فتى و تخصصى بوده واز دايره بحث ما خارج هستند.

پيش فاكتور (PI)

پيش فاكتور اولين سندى است كه در معامله بين المللى توسط فروشنده صادر من شود، بعد از برقرارى ارتباط به صورت مكاتبه يا مذاكره رودررو، طرفين در مورد شرايط معامله و موارد مختلف به توافق مى رسند.

توافقات فى مابين به شكل سند پروفرما از سوى فروشنده براى خريدار ارسال مى كردد. كاهى اوقات فروشنده قبل از پروفرما بيشنهاد فروش خود را در سندى تحت عنوان مظنه صادر من نمايد و بعد از جانه زنى و حصول توافق بين طرفين موارد مورد توافق در يروفرما درج من كردد؛ بنابراين پروفرما سندى است كه توسط فروشنده قبل از انجام معامله صادر مي كردد و حاوى كليه توافقات اوليه بين فروشنده وخريدار است.

بروفرما اهميت زيادى دارد و تنظيم دقيق أن به كاهش زمان انجام معامله كمك شايائى مى كند اين امر بدين دليل است كه مطالب مندرج در بروفرما مبناى تكميل جند فرم از جمله ثبت سفارش و كشايش اعتبار اسنادى است, در صورتى كه نمات مانظر به صورت دقيق، صحيح و كامل در پروفرما درج شود ممكن است در مراحل بعدى مشكلات متعددى براى بازركانان بوجود آيد در تنظيم يروفرما بايد به جند نكته توجه كرد كه در ادامه مورد بررسى قرار مى كيرند مواردى كه دريك بروفرما بايد كتجانده شود عبارت انداز:

١. مدت اعتبار بروفرما : در بروفرما فروشنده به خريدار اعلام من نمايد كالاى خاصى رابه قيمت مشخص و شرايط معلوم به وى من فروشد؛ اما اين شرايط دائمى نيست و يايد مشخص شود خريدار تا جه زمانى مى تواند به فروشنده جهت خريد با اين شرايط مراجعه كند به بيان ديكر بايد مشخص كرد شرايط اعلام شده از سوى فروشنده تا جه زمانى معتبر است. ممكن است بعد از كذشت مدت زمان خاصى فروشنده نتواند با قيمت قبل معامله كند. از سوى ديكر مدت اعتبار بروفرما در زمان كشايش اعتبار اسنادى نيز مهم است: بنايراين بهتر است در يروفرما ذكر شود كه مدت اعتبار أن تاجه زمانى است

٢. نام كالا: دريروفرما به صورت دقيق مشخصات كالا تشريح شود، فام كالا، جنس آن، رنك، اندازه، وزن.

ابعاد و ساير موارد براى توصيف دقيق كالا بايد در پروفرما ذكر شود، كاهى اوقات فروشنده تعرفه ٨ رقمى كالا بر مبناى سيستم هماهنك شده را نيز در در پروفرما درج مى نمايد. درج نام كالا جهت شناسايي،

طبقه بندى و عمليات ارزيابى در كمرك نيز الهميت

زيادى دارد.

٣. مقدار كالا : قيمت و شرايط اعلام شده از سوى فروشنده معمولا تابعى از مقدار خريدارى شده است؛ بنابراين بايد در پروفرما مشخص شود قيمت و شرايط

اعلام شده براى جه مقدار كالا است مقدار كالا با توجه به واحد شمارش آن كالا و تحت عناوين وزن، حجم، تعداد و يا ديكر واحدها مشخص من شود.

قيمت كالا : قيمت رامى توان مهم ترين بخش پروفرما در نظر كرفت. طرفين معمولا بعد أز مشخص شدن تمام شرايط در مورد قيمت تصميم من كيرندا جراكه قيمت تابعى از شرايط معامله است. قيمت كالا در پروفرما به صورت قيمت واحد و قيمت كل مطرح مى كردد در صورتى كه يروفرما شامل جند قلم كالا باشد قيمت واحد اقلام دريك ستون زير هم اعلام مى شود، در ادامه قيمت كل هر قلم كه ضرب قيمت واحد در تعداد كالا است محاسبه شده و نهايتا قيمت كل اقلام يا قيمت كلى اعلام شده در يروفرما درج من كردد.

٥. مبلغ برداخت شده براى حمل : در صورتى كه طبق توافقات فروشنده موظف به يرداخت كرايه حمل باشد طبيعى است قيمت اعلام شده توسط فروشنده شامل كرايه حمل نيز خواهد يود. لذا بهتر است مبلغ برداخت شده براى حمل در پروفرما مشخص شود. در اين حالت فروشنده بعد از ذكر قيمت واحد و قيمت كل اقلام كرايه حمل رانيز به صورت جداكانه درج مى كند، در اين شرايط قيمت   FOBبه قیمت CFR تبدیل میشود. این موضوع در مبحث اينكوترمز مورد بررسى بيشتر قرار من گكيرد.

از سوى ديگر مشخص كردن كرايه حمل در زمانى که ناوكان حمل خارجى است، كار محاسبه ١٠ درصد كرايه حمل به وزارت راه و ترابرى را تسهيل من نمايد.

۶. نوع ارز : از أنجاكه معامله در محيط بين المللى و دست كم بين دو كشور انفاق مي افتد فروشنده بايد اعلام كند مبلغ مشخص شده به كدام أرز است. نوع ارز را معمولا فروشنده مشخص من تمايد: اما خريدار نيز بايد أن را ييذيرد به عبارت ديكر نوع ارز بايد مورد توافق طرفين باشد كاهى اوقات فوانين بانكى و رويه هاى حقوفى يكى از طرفين ممكن است محدوديت هايى در اين زميته ايجاد نمايد

٧. كشور و كارخانه توليد كننده : كاهى اوقات خريدار نمى توائد مستقيما از سازنده خريد كندوبه دلايل متحدد به ناجار از واسطه ها استفاده مى نمايد از سوى ديثر با توجه به شكل كيرى الكوى شركت هاى جندمليتى واتحاديه هاى اقتصادى اغلب اوقات جندين كشور در ساخت يك محصول نهايى مشاركت من نمابند به همين دليل در اظهار نامة كمركي نام كشور مبدأ و كشور طرف معامله به صورت مجزا درج مى گردد كشور مبدا يا سازنده در خانه هاى ١٠ و 15 و كشور طرق معامله يا كشور صادر كننده در خانه هاى 11 و ١٥ اظهارنامه درج من شوئد در هر صورت در يروفرما بايد مشخص شود كشور سازنده كدام است و مبدأ كالا آنجاست.

٨. نحوه بسته بندى: بسته بندى يكى از وظايف ذاتى فروشنده است بسته يندى صادراتى با بسته بندى محصول براى بازار داخلى تفاوت هاى اساسى دارد اين تفاوت دو دليل اصلى دارد

  • تفاوت در بسته يندى به دليل ريسك هاى فيزيكى حمل و نقل در جريان مبادلات بين المللى كالاها مسير بسيار طولائى را با وسايل حمل متعدد طى هى نمايند كاهى أقات در حمل هاى بين المللى جمله حمل مركب, كالا در جند وسيله حمل مختلف همجون كاميون، قطار، كشتى وهواييما تخليه و باركيرى مى شود.

حمل متعدد طى مي نمايند كاهى اقات در حمل هاى بين المللى جملة حمل مركب، كالا دو جند وسيله حمل مختلف ممجون كاميون.

قطار، كشتى و جوابيما تخليه وباركيرى من شود در صورتى كه در معاملات داخلى فاصله فيزيكى و نوع حمل و نقل به بيجيدكى معاملات بين المللى نيست بسته بندى صادراتى بايد متناسب يا ماهيت و وزن كالا، ميزان فاصله و نوع حمل باشد بسته بندى بايد به تحوى انجام شود كه كالا در جريان حمل ونقل أسيبى نبيند و بدن صدمه ناشى از بسته بندى ضعيف به مقصد يرمد

  • تفاوت در بسته بندى به دلايل بازاريابى در كشور مقصد: نوع بسته بندى يك كالأى خاص ممكن أست در كشورهاى مختلف با توجه به متغيرهاى بازأريابى از جمله قرهتك و سليقه كشور مبدأ متفاوت باشد به عنوان مثال عسل در بعضى كشورها در بسته هاى بلاستيكى به بازار ارائه مى شود و در بعضى كشور هاى ديكر در يسته هاى شيشه اى همجنين می توان به معلى رتگ های لغات و نشانه های الزامات قانوني و … براى لزوم تغبيرات در بسته بندى اشاره كرد
  • بنابراين خريدار و فروشنده بايد به صورت دقيق و واضح مشخص مى نمايند كه جه نوع يسته بندى مد نظر أن است هر جتد با ظهم يديده كانتينر مشكلات مريوط به يسته يتدى خبلى از كالاما حل شده، اما همجتان بايد دقت نمود در حمل ونقل مشكلى براى كالا إيجاد نشود. كاهى اوقات طرفين از وازه هابى همجون بسته يندي مناسب بسته بندى استاندارد، وبسته بندى صادراتي استفاده من نمايند كه درست نيست. علاوه بر يسته بندى اصلى كالا، نوع بالت يا حتى كانتير مورد استفاده نيز يهتر است به صورت دقيق مشخص شود، لين موضوع در زمان بازرسى كالا از اهميت ويزه اى برخبردار است بايد توجه داشت در صورت آسيب ديلن كالا به دليل ضعف بسته بندى، بيمه خساراتى را يرداخت نمى كند.

٩. مشخصات حمل : مشخصات حمل شامل تعيين نوع حمل، مبدأ، مقصد و وسيلة حمل است، تعيين نوع حمل از اهميت ويزه اى برخوردار است وبايد در بروفرما مشخص شود. منظور از نوع حمل در واقع نوع وسبله حمل اصت، كشتى، كاميون، هواييما، قطار وخطوط لوله وسايل حمل بين المللى مستندكه هر كدام از صرعت، ريسك و بالطبع هزينه خاصى برشور دارند كاهى اوقات تغيير وسيله حمل تأثير زيادى بر قيمت كالا دارد درصد بالايى از كالاها در تجارت بين الملل از طريق كشتى حمل مى شوند كه تغريبا از سرعت و قيمن بابين وريسك متوسط برخور دار است. بعلاوه تعبين مبدأ به ويزه مقصد حمل تر يروفرما از اهميت زيادى برخوردار است جراكه يرداخت كرايه حمل از مبدأ تا مقصد يكى آز هزينه هاى اصلى بازركانى بين الملل به حساب مى آيد بايد مشخص كردد قيمت أعلام شده توسط فروشنده شامل كرايه حمل تا كجا است و تعهد فروشتده تا كجاست اين موضوع در مبحث ايتكوترمز بيشتر مورد بررسى فرار مى كيرد. اينكوترمز استانداردهاى مشخصى براى ابن بخش از قرارداد وتعهدات طرفين دراختيلا تجار قرار مى دهد.

١٠. شرايط برداخت : يكى از مهمترين لكات بروقرما تعبين نوع يا روش برداخت و مدت زمان أن است. خريدار وفروشنده بايد در خصوص روش و جكونكى يرداخت مذاكره كرده و در تواقق نهايى رأ در بروفرما درج نمايند روش هاى برداخت متعددى در بازركانى بين الملل مورد استفاده قرار من كيرد كه توضيحات كاملى از آن در فصل ٩ ارائه خواهد شد در مجموع ٥ روش برداخت در معاملات بين الملل عبارت اندلز خريد به روش حساب باز با خريد نسيه، خريد به روش بيش برداطت، طريد با استقادة از برات اسلادي: طريد با كشايش اعتبار استادي، و تعود پرداخت بائكى

١١. ساير موارد : جند مورد ديكر همجون شماره و تاريخ بروفرما، نام شركت فروشندم نام شركت خريدار واطلاعات بانكى نيز در اغلب بروفرها ذكر من كردد به علاوه بعضى لوقات يا توجه به توافق طرقين و ماهيت كالاها شروط ويزه و موارد خاصى نيز در يروفرما كنجانده ميشود كه در ابن متن مورد اشاره قرار گرفت.